VT-55A je speciální obrněné pásové vozidlo, které se používá zejména k tažení havarované nebo poškozené techniky v různých terénních podmínkách a k vyprošťování techniky při různých stupních uvíznutí o potřebné tažné síle do 750 kN. Pomocí zabudovaného jeřábu je možné zvedat břemena do hmotnosti 1500 kg. Další využití VT-55A je přeprava náhradních dílů k poškozené technice na nákladové plošině do hmotnosti 3 000 kg.
Vývoj verze VT-55 začal ve Vývojovém závodě turčianskych strojární n.p Martin v roce 1964 s částečným vyžitím licenční dokumentace sovětského vyprošťovacího tanku na podvozku T-54 (BTS-II). V průběhu vývoje byly postavené dva prototypy, podrobené kompletním zkouškám. Vývoj byl ukončený v roce 1968. Ověřovací série byla vyrobená v roce 1969, sériová výroba byla zahájena od roku 1969 do roku 1983. Asi 20 % z vyrobených vozidel odebrala Československá lidová armáda (ČSLA), export do zemí bývalé Varšavské smlouvy představoval asi 50 %, zbytek, asi 30 %, koupili tzv. nesocialistické státy.
| Základní charakteristika | |
|---|---|
| Posádka | 3 |
| Délka | 7,12 m |
| Šířka | 3,275 m |
| Výška | 2,25 m |
| Hmotnost | 35 t |
| Pancéřování a výzbroj | |
| Pancéřování | 190 mm |
| Hlavní zbraň | 1x 7,62 mm kulomet |
| Sekundární zbraně | 1x RPG-7 |
| Pohon a pohyb | |
| Pohon | V-55 vodou chlazený dieselový 12ti válec 427 kW (580 hp) |
| Odpružení | torzní tyče |
| Max. rychlost | 50 km/h |
| Poměr výkon/hmotnost | 16 hp/tunu |
| Dojezd | 100/250 km, 500 km s přídavnými nádržemi |
Hlavní části vyproštovacího tanku VT-55 A jsou: korba s nástavou, nákladová plošina, účelové zařízení, motor s příslušenstvím, převodné ústrojí, podvozek, elektrické zařízení, zváštní výstroj, spojovací prostředky, výzbroj a pozorovací přístroje, výstroj a příslušenstvi.
VT-55A má střeleckou a protiradiační odolnost na úrovni tanku T-55A. Pohonná jednotka, převodové soustrojí a podvozek je unifikovaný s tankem T-55A.
Copyright © Offroad Action s.r.o., webdesign Digital One. All rights reserved.